Nasiona chia-superfoods, którego nie może zabraknąć w twojej diecie

Nasiona chia-superfoods, którego nie może zabraknąć w twojej diecie

Nasiona chia-superfoods, którego nie może zabraknąć w twojej diecie

Nasiona chia należą do super foods (super żywności), są bogate w wartości odżywcze, a jednocześnie zawierają mało kalorii. To roślinne źródło cennych kwasów omega 3, które głównie pozyskujemy z ryb. Doniesienia o rtęci w rybach w wyniku zanieczyszczenia wód, skłaniają coraz więcej osób do szukania zdrowych zamienników. Nasiona chia to także bogactwo magnezu, wapnia i żelaza.

Nasiona chia zwane są też szałwią hiszpańską. Pochodzą z Ameryki Południowej. Znane i stosowane już przez Majów i Azteków, którzy cenili je za przywracanie psychicznej równowagi, jasności myślenia i dodawanie organizmowi dodatkowej energii. Indianie spożywali łyżeczkę chia dziennie i po takim wzmocnieniu byli gotowi do całodobowej wędrówki. W starożytnym języku chia oznacza siłę.

Co zawierają nasiona chia i jak wpływają na organizm?

  • selen
  • błonnik, który detoksykuje organizm, a także sprawia, że jesteśmy syci, a zatem unikniemy podjadania i zachowamy zgrabną sylwetkę
  • leptynę odpowiedzialną za energię i witalność, a także przyspieszającą przemianę materii
  • kwasy Omega 3 i Omega 6 wspierające pracę mózgu, poprawiające koncentrację oraz nastrój
  • cynk
  • witaminy z grupy B (B1, B3) i witaminę B2
  • przeciwutleniacze, które zapobiegają starzeniu, mutacji komórek i nowotworom
  • wysokiej wartości białko
  • potas, który obniża ciśnienie krwi

Dzięki zawartości witamin i minerałów nasiona chia pozwalają uzupełnić ich niedobory w organizmie, sprzyjając jego prawidłowemu funkcjonowaniu. Osoby narażone na stres i przemęczenie odzyskują energię i dobry nastrój po włączeniu nasion do diety. Nasiona chia wpływają na lepszą kondycję włosów, paznokci i skóry, a także obniżają poziom złego cholesterolu. Zmniejszają także ryzyko cukrzycy typu 2. Nasiona chia poprawiają wydolność fizyczną na równi z napojami izotonicznymi.

Jak spożywać nasiona chia?

Nasiona chia można dodawać do koktajli, posypywać nimi sałatki, dodać do jogurtu, chleba podczas pieczenia, dodawać do owsianki, kasz. Nasiona chia można też zmielić i dodawać do mąki lub stosować jako panierkę do mięs. Ze zmielonych nasion chia przyrządzimy pudding. Po zalaniu nasion gorącą wodą i odstawieniu, uzyskamy żel, który nadaje się do picia. Po treningu nawodni organizm. Nasionami chia można też zagęszczać sosy mięsne, zupy, leczo. Jak dawkować nasiona chia? Osoba dorosła może spożywać półtorej łyżki stołowej (20 gram) nasion dwa razy na dobę. W przeciwieństwie do nasion lnu, nie trzeba ich mielić. Jako samodzielny posiłek mogą być mdłe, dlatego warto spożywać je z sokiem lub posypać nimi twarożek.

leave a comment

Create Account



Log In Your Account